23: Bortglömd (165/365)

Dessa jordbruksredskap är bortglömda i skogen och snart har de helt rasat ihop. Fortfarande syns skaklarna som fästes vid hästens sele på de ena bilden,  men det är bara en tidsfråga innan de faller isär. Hoppas att det finns fina exemplar bevarade på museer och annat och att intresset för dem inte försvinner. Det är en lång tid i historien de har använts, jämfört med dagens traktorer som kan göra ”traktorägg”. Jag tycker dessa redskap är vackra, fast de ligger i skogen och mossan växer på dem.

23 bortglömd2 23 bortglömd

 

Tyvärr var det jätteknepigt ljus, så det var inte så lätt för mig att få till bilderna. Jag hade min lilla tös med mig och det var en del myggor… 😉

14 thoughts on “23: Bortglömd (165/365)

  1. Sorgligt på ett sätt och fascinerande. Det händer att jag springer på gamla rostiga jordbruksmaskiner långt in i skogen. Ibland har det legat en liten gård där som försvann för längesen.

    • Dessa redskap ligger vid en gammal sommarladugård. Den har bara några stenar kvar som visar att den funnits, men dessa har inte så länge kvar de heller. Det är vackert med det gamla och jag skulle vilja ta hem dem och plantera i dem, men de klarar inte en flytt, då brakar de. 😦

  2. En av min Svärsöner har renoverat upp lite gamla maskiner och sålt vidare så en liten marknad där ute finns det! Även på förra stället vi bodde på har en av grannarna nu börjat i skogen med sina hästar och låter barnen i byn åka på vagn så det kommer nog lite mer bland fritidsbönderna att se om de gamla! Synd om sadel för sån hade jag velat ha till Återbruk och det blev ändå vackra bilder i det tråkiga!!! Kram ;D

    • Tack, snälla! Vad mysigt det lät att åka runt med häst och vagn. Mina föräldrar hade jordbruk när jag var liten (till 16-17) och det var helt underbart att åka hem på hölasset efter att ha stått på vagnen och lastat hö flera timmar. Nu var det ju en liten traktor som drog, en ”BM Victor”, men det var jättemysigt i alla fall. 🙂
      Roligt att det återuppstår lite, för det är mycket som våra barn inte får uppleva annars.

  3. Lite synd att den får förfalla men nu ser det ut som det gått lite före långt för att ta hand om. Fästingar och mygg är INTE trevligt i för stora mängder. (Jag har köpt en anorak av ”myggnätstyg” för att kunna vistas i skog och mark på sommaren. Svalt men ändå myggfritt.)

    • Ja, mygg har vi en hel del och fästingarna är visst på väg upp i landet, men det får väl sägas att det hör till sommaren. 😉 Det lät verkligen skönt med din anorak! 🙂

  4. Slåttermaskinen gick man alltid efter som barn och tog bort gräset i slåtterbalken när det fastnade där. Jag har en sådan stående i en lada, men jag tror ingen är intresserad av att ta reda på den. Jag har sett slåttermaskin på olika museum så det finns bevarat-

    • Det är tur att det finns både museer och personer som är intresserade av att ta hand om vårt kulturarv. Jag tycker det vore synd om allt förstörs och vår tids barn inte får se dem ens. Vi har ett hembygdsområde med mycket bevarat och där det både hässjas och körs med häst och vagn. Dit åker vi ett flera gånger per år! ❤

Kommentera gärna

