85: Grepp (164/365)

Detta är en jättegryta vid Storforsen där vattnet fått grepp om en sten eller sand, som sedan slipat detta runda hål i klippan.

85 grepp

Jättegryta är en i berg urholkad fördjupning, som bildats genom att strömmande vatten fått en sten att rotera tillsammans med grus och mindre stenar i en virvel under en längre tid. Många stora jättegrytor skapades under istiderna, genom att lösryckta moränblock i framforsande smältvatten fraktades tillsammans med grus och småsten, för att slutligen hamna på glaciärens botten. Där kilades blocket (stenen) fast i en gropp eller spricka av berggrunden, varmed smältvattnet med all kraft skötte dess rotation och grytan som bildades blev ett faktum. Löpstenen som urholkat en jättegryta ligger oftast kvar som en ovanligt slät, äggformad sten, antingen på dess botten eller i dess närhet.

Källa: Vikipedia

8 thoughts on “85: Grepp (164/365)

  1. Den såg så perfekt cylindrisk ut att jag trodde den var mänskligt bearbetad. Nu triggade hjärnan igång på vad som gjort hålet, eller jo fomen på det. Fin tolkning!

  2. Ett vanligt namn Storforsen! Förr hette nämligen Döda Fallet i Ragunda kommun just det innan det tystnade 1796! Där ser man just dessa fantastiska grytor nu när det inte är ett vattenfall längre!
    Ett fascinerande fenomen och jag blir nyfiken å skulle vilja göra en snabbspolning under själva skapande när det skedde för att kunna se det hela!!! Kram ;D

    Hoppas detta går då vi har haft strömavbrott då jag börja skriva kommentaren! ;D

    • Det kom fram! 🙂
      Visst vore det väl häftigt att få uppleva detta när det skedde. Vilka minnen och häftiga bilder vi skulle kunna få. 🙂 Tyvärr skulle det väl vara rätt kallt och lite svårt att hitta kläder då många blev till under istiden… 😉

    • Tack! Jag hade ingen aning om jag skulle ha med den här bilden och i så fall under vilket tema, men min man kom på denna tolkning och jag tyckte den var rätt bra jag med. 😉

Kommentera gärna

